Smetanova Lhota – Písek: běžecká trasa krásnou přírodou Pootaví

Přírodní terén
Převýšení (m)
434

Trasa je díky absenci většího převýšení nenáročná. Vede lesními pěšinami kolem tří řek a jednoho potoka velmi krásnou přírodou Pootaví. Běžci, kteří se rádi kochají, si zde přijdou na své. Pro vyznavače UT je to ideální trasa na regenerační běh.

Trasa začíná ve Smetanově Lhotě (rodná ves Jana Kollera). Do Smetanovy Lhoty se z Písku dostanete vlakem, např. v sobotu a v neděli to jede v 8:50 a 10:50. Vybíhá se po žluté přes koleje, směr Varvažov. Na konci vesnice je mostek a za ním se pokračuje po modré směr Podelhota. Hned za mostkem běžte přes pole k řece Skalice.  Přiběhnete do Varvažova, zde přeběhnete most a dále pokračujete po žluté opět kolem Skalice. Přiběhnete k silnici I. třídy a dáte se do leva. Je třeba cca 300m běžet kolem silnice až ke kempu, tam silnici přeběhnete a pokračujete kolem Skalice dále po žluté. Jedná se o nejkrásnější část trasy, balvany zarostlé mechem, kořeny, a jestli pršelo tak i hodně bláta.

Proběhnete dětským tábořištěm, držte se pořád řeky, na konci tábora pokračuje značka. Po žluté běžíte až do dalšího tábořiště Avia a zde vyměníte žlutou značku za červenou, po té poběžíte až do Písku. Pořád se držíte řeky, jen běžíte po druhém břehu. Přes soutok Skalice a Lomnice běžíte až k lávce přes Lomnici a cca 200m za lávkou odbočíte doprava. Běžíte kolem potoka (taková malá Vydra) až k rozcestí a pokračujete dále po červené, směr Plynová lávka. Vyběhnete v Nové Vráži u pily, dáte se doleva a seběhnete k Jistci. Opět jste u řeky, tentokrát Otavy. Zde na vás čeká jediné náročné stoupání od řeky, na 300m vzdálenosti to je  60 m výšky (pokud nejste Zbyněk Cipra, tak tady nejspíš přepnete z běhu do chůze).

Pokračujete pořád po červené, která zde vede souběžně se zelenou až do dalšího tábořiště Kobyla. Vyběhnete na kraj tábořiště a další napojení na trasu budete mít na 11 hodině (druhá lampa). Kousek za Kobylou je třeba překonat údolíčko, seběhnete dolu k potoku a přes potok zas nahoru. Jsou zde od jara napadané stromy, ty je třeba překonat a najít značku (stav podzim 2015). Nahoře je vyhlídka na Otavu, doporučuji se zde zastavit a pokochat se. Dále pořád po červené kolem Smetiprachu až k Plynové lávce. Pokud poběžíte v létě a nebudete lovit vteřiny, je zde možnost koupání na jezu. Plynovou lávku nepřebíhejte a pokračujte po červené. Budete mít lepší terén a vyhnete se cyklistům a kočárkům.  Přiběhnete k čističce, překonáte Otavu přes Jiráskův most, podél řeky pokračujete až ke Kamennému mostu a jste v cíli.

Tipy a triky:

• Jestli je trasa o 5 km delší než byste si přáli, je možnost vystoupit z vlaku už v Dolním Ostrovci a odtud po modré kolem Lomnice k lávce přes Lomnici kde se napojíte na trasu.
  • Pokud vám na trase chybí převýšení, údolí řek nabízí spoustu strmých strání s převýšením okolo 50 metrů. Vezměte si trekovky a zažijete spoustu zábavy.
  • Když ve Vráži u pily zjistíte, že jste to přepískli, můžete se odtud vrátit vlakem.
  • Trasu lze využít i k rodinnému výletu, u soutoku Skalice a Lomnice je ohniště, tak si nezapomeňte vzít buřty :-).