TRÉNINK

Co nám říká tepová frekvence?

Co nám říká tepová frekvence?

O tom, jak reaguje naše srdce na fyzické zatížení, ať už je naším cílem trénink a zlepšení kondice nebo jen redukce tělesné hmotnosti se dozvíte v rubrice Zátěžová diagnostika.



Tepová frekvence je důležitým ukazatelem stavu organismu, a to jak při zatížení, tak i v klidovém stavu. Je to jeden z nejdůležitějších parametrů pro stanovení tréninkových zón, a tím pro optimální řízení sportovního tréninku. V současné době, díky rozšířenosti měřičů tepové frekvence, je tato možnost optimalizace tréninku dostupná pro sportovce na všech výkonnostních úrovních.

Krajními hodnotami tepové frekvence jsou klidová a maximální tepová frekvence. Důležitý je rovněž bod zlomu, který zhruba odpovídá anaerobnímu prahu. Klidovou tepovou frekvencí a bodem zlomu je definována takzvaná aerobní kapacita, čili použitelný rozsah tepové frekvence pro práci organismu v komfortním aerobním prostředí.

Na obrázku je patrný výrazný rozdíl v aerobní kapacitě u trénovaného sportovce / pravá osa /  a netrénované osoby / levá osa /.

Vliv tréninku na tepovou frekvenci a aerobní kapacituVliv tréninku na tepovou frekvenci a aerobní kapacitu

Klidová tepová frekvence

Klidová tepová frekvence je velmi závislá na stavu trénovanosti. Vytrvalostním tréninkem se posouvá směrem dolů. Netrénovaný člověk má hodnoty klidové tepové frekvence obvykle v rozmezí 70 až 80 tepů/min. Vytrvalostním tréninkem se postupně snižuje až na hodnoty kolem 50 tepů/min, viz obr. č. 2.
Klidovou tepovou frekvenci je třeba měřit ráno, ihned po klidném, přirozeném probuzení. U výkonnostních sportovců je důležitým ukazatelem aktuálního stavu organismu.

Pokles klidové tepové frekvence v důsledku tréninkuPokles klidové tepové frekvence v důsledku tréninku

Pokud její hodnota v několika dnech po sobě je zvýšena o více než 10 tepů oproti obvyklým hodnotám, lze z toho usuzovat na nedostatečnou regeneraci po předchozím zatížení, případně i o počátku možného onemocnění. V obou případech je třeba upravit stávající tréninkový plán, zvýšit podíl regenerace a kompenzačního tréninku.


Zdroj - www.sportvital.cz – Vše, co potřebujete vědět o zdraví a sportu.  Autor článku: Jiří Sekera


Diskuse

Mirek
Mirek

Poraďte. Klidovou frekvenci mám kolem 55. Jsem 60-letý bývalý sprinter a stále běhám úseky do 200 m. Jelikož čas nepřesahuje 40 s, nedělá mi běh potíže. Při velmi pomalém vyklusávání po trénimku se mi ale po 300 m začně zrychlovat dech a tep, jelokož to trvá déle než těch cca 40 s. V čem může být prolém ?

Ivča
Ivča

Ahoj. Je mi 22 (64 kg, 175 cm) a doteď jsem cvičila pravidelně akorát aerobic bosu, běhala jsem jen jednou za čas. Rozhodla jsem se začít pravidelně běhat a začínám se vzdáleností 4-5 km. Běhá se mi docela dobře, nemám žádné velké problémy (na to, že mám astma), ale většinu tepové frekvence mám anaerobní a vyšší, i když běhám pomalu a snažím se pravidelně dýchat. Aerobní tepovou frekcenci nemám téměř vůbec. Znamená to, že nespaluji tuky? Mohli byste mi prosím poradit, co asi dělám špatně?

Sofča
Sofča

ahoj, nejsem plnoletého věku:) chodím behat pravidelně asi mesic a při behani mám tepovou frekvenci 190 (beham spíše pomaleji) nevím, ale přijde mi to dost vysoké, nevíte v cem by mohl být problem?

*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 
 +   = 

BĚŽECKÉ ZAJÍMAVOSTI

Hlavní menu

ZAJIMAVE VYBAVENI

● REDAKCE ● REKLAMA ● JAK NAPSAT ČLÁNEK ● PODMÍNKY UŽÍVÁNÍ WEBU

Více obsahu najdete na klasické verzi webu. Fotografie a texty jsou chráněny autorským právem a jejich použití není možné bez svolení autora.

Nahoru na stránku