TRÉNINK

Co nám říká tepová frekvence?

Co nám říká tepová frekvence?

O tom, jak reaguje naše srdce na fyzické zatížení, ať už je naším cílem trénink a zlepšení kondice nebo jen redukce tělesné hmotnosti se dozvíte v rubrice Zátěžová diagnostika.



Tepová frekvence je důležitým ukazatelem stavu organismu, a to jak při zatížení, tak i v klidovém stavu. Je to jeden z nejdůležitějších parametrů pro stanovení tréninkových zón, a tím pro optimální řízení sportovního tréninku. V současné době, díky rozšířenosti měřičů tepové frekvence, je tato možnost optimalizace tréninku dostupná pro sportovce na všech výkonnostních úrovních.

Krajními hodnotami tepové frekvence jsou klidová a maximální tepová frekvence. Důležitý je rovněž bod zlomu, který zhruba odpovídá anaerobnímu prahu. Klidovou tepovou frekvencí a bodem zlomu je definována takzvaná aerobní kapacita, čili použitelný rozsah tepové frekvence pro práci organismu v komfortním aerobním prostředí.

Na obrázku je patrný výrazný rozdíl v aerobní kapacitě u trénovaného sportovce / pravá osa /  a netrénované osoby / levá osa /.

Vliv tréninku na tepovou frekvenci a aerobní kapacituVliv tréninku na tepovou frekvenci a aerobní kapacitu

Klidová tepová frekvence

Klidová tepová frekvence je velmi závislá na stavu trénovanosti. Vytrvalostním tréninkem se posouvá směrem dolů. Netrénovaný člověk má hodnoty klidové tepové frekvence obvykle v rozmezí 70 až 80 tepů/min. Vytrvalostním tréninkem se postupně snižuje až na hodnoty kolem 50 tepů/min, viz obr. č. 2.
Klidovou tepovou frekvenci je třeba měřit ráno, ihned po klidném, přirozeném probuzení. U výkonnostních sportovců je důležitým ukazatelem aktuálního stavu organismu.

Pokles klidové tepové frekvence v důsledku tréninkuPokles klidové tepové frekvence v důsledku tréninku

Pokud její hodnota v několika dnech po sobě je zvýšena o více než 10 tepů oproti obvyklým hodnotám, lze z toho usuzovat na nedostatečnou regeneraci po předchozím zatížení, případně i o počátku možného onemocnění. V obou případech je třeba upravit stávající tréninkový plán, zvýšit podíl regenerace a kompenzačního tréninku.


Zdroj - www.sportvital.cz – Vše, co potřebujete vědět o zdraví a sportu.  Autor článku: Jiří Sekera


Diskuse

Mirek
Mirek

Poraďte. Klidovou frekvenci mám kolem 55. Jsem 60-letý bývalý sprinter a stále běhám úseky do 200 m. Jelikož čas nepřesahuje 40 s, nedělá mi běh potíže. Při velmi pomalém vyklusávání po trénimku se mi ale po 300 m začně zrychlovat dech a tep, jelokož to trvá déle než těch cca 40 s. V čem může být prolém ?

Ivča
Ivča

Ahoj. Je mi 22 (64 kg, 175 cm) a doteď jsem cvičila pravidelně akorát aerobic bosu, běhala jsem jen jednou za čas. Rozhodla jsem se začít pravidelně běhat a začínám se vzdáleností 4-5 km. Běhá se mi docela dobře, nemám žádné velké problémy (na to, že mám astma), ale většinu tepové frekvence mám anaerobní a vyšší, i když běhám pomalu a snažím se pravidelně dýchat. Aerobní tepovou frekcenci nemám téměř vůbec. Znamená to, že nespaluji tuky? Mohli byste mi prosím poradit, co asi dělám špatně?

Sofča
Sofča

ahoj, nejsem plnoletého věku:) chodím behat pravidelně asi mesic a při behani mám tepovou frekvenci 190 (beham spíše pomaleji) nevím, ale přijde mi to dost vysoké, nevíte v cem by mohl být problem?

Tonda
Tonda

Někteří říkají, že zóna spalování tuku je mýtus https://youtu.be/8ND5C1CmMus?t=2943


Při vyšší intenzitě sice klesá podíl spotřebovaných tuků, ale celková spotřeba energie výrazně roste, takže absolutně se spálí víc tuků, než při nízké intenzitě kdy je podíl tuků sice větší, ale tento větší podíl z menšího výdeje je absolutně menší

*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 
 +   = 

BĚŽECKÉ ZAJÍMAVOSTI

Hlavní menu

ZAJIMAVE VYBAVENI

● REDAKCE ● REKLAMA ● JAK NAPSAT ČLÁNEK ● PODMÍNKY UŽÍVÁNÍ WEBU

Více obsahu najdete na klasické verzi webu. Fotografie a texty jsou chráněny autorským právem a jejich použití není možné bez svolení autora.

Nahoru na stránku