BĚŽECKÁ PORADNA TRÉNINK

BĚŽECKÁ PORADNA: Zdeněk Kříž odpoví na vaše dotazy

BĚŽECKÁ PORADNA: Zdeněk Kříž odpoví na vaše dotazy

Zdeněk Kříž, aktuálně nejlepší český ultra horský běžec vám poradí a odpoví na vaše dotazy týkající se tréninku, výživy a vybavení týkajících se běhání v horách.



Zdeněk Kříž odpovídá na vaše dotazy

Zdeněk je velmi zkušený a léty prověřený sportovec a běžec, který se specializuje na dlouhé běžecké závody v horách. Připravili jsme pro vás tedy běžeckou poradnu, kde mu můžete klást podrobné dotazy týkající se tréninku, výživy a všeho s tímto souvisejícím.

Pravidla:

Dotazy pište do komentářů přímo pod článkem.

Pokládejte konkrétní dotazy, ideálně podložené nějakými fakty, aby Zdeněk  mohl odpovědět a mělo to smysl nejen pro vás, ale třeba i pro ostatní čtenáře. Nepokládejte tedy dotazy typu: „Jak se mám zlepšit v běhu do kopce.“

Poradna bude aktivní od  5. 4. 2017  do 19. 4. 2017. Veškeré dotazy položené v tomto termínu Zdeněk zodpoví.

Představení Zdeňka Kříže

Zdeněk Kříž je sportovec, který si prošel hned několika sporty najednou. Zdeněk pochází z vesnice Hodice na Českomoravské Vysočině poblíž Telče a jeho cesta k běhání vedla přes spoustu sportů jako skialpy, fotbal, hokej, ale také horská cyklistika, z nichž většinu z nich dělal na vrcholové úrovni. V mládí si ale prošel kvalitní atletickou průpravou v Jihlavě, z které, jak sám tvrdí, těží dodnes.

Zdeněk na soustředění Zdeněk na soustředění

I odpočívat je třebaI odpočívat je třeba

Po zimě opět v běžeckém móduPo zimě opět v běžeckém módu

V současné době se naplno věnuje běhání v horách, ke kterému má obecně velmi blízko, žije a pracuje totiž v Krkonoších na chatě Spindler. Jeho specializací jsou ultratraily a Ultra SkyMarathony. Jeho trenérkou je paní Jaroslava Grohová, která dohlíží nad jeho přípravou na všechny vrcholné akce. Loni se například stal mistrem České republiky na trati Ultra SkyMarathonu a na Mistrovství světa, které se konalo v Pyrenejích, doběhl ve stejné disciplíně na nádherném 5. místě.

 

Zdeněk Kříž na loňském Mistrovství světa ve skyrunninguZdeněk Kříž na loňském Mistrovství světa ve skyrunningu

 

To vše postupně směřovalo k tomu, že se následně na na podzim 2016 stal součástí Buff PRO týmu, jehož členové jsou světové hvězdy jako Američan Anton Krupička nebo Španělka Núria Picas. V letošní sezoně ho tedy budeme sledovat především na závodech v zahraničí.

Buff

Běžeckou poradnu jsme připravili ve spolupráci se španělskou značkou Buff, jejímž ambasadorem je Zdeněk Kříž. Společnost Buff sídlí ve španělské Barceloně a specialuzuje se na výrobu multifunkčních šátků a dalších sportovních doplňků.

Diskuse

Martin
Martin

Ahoj Zdeňku, především respekt k Tvým výkonům a klobouček dolů... Můj dotaz směřuje k ultra, ke kterému se na podzim chystám. Délka 64 km, převýšení asi 1500m. Jde mi zejména o to, jak efektivně trénovat - zda spíše objemy při nízké TF, nebo tempové tréninky. V současnosti běhám cca 50-60 km týdně, z toho cca 15-20 je při nízké TF. Další část dotazů je k výživě na tento závod, který potrvá asi 6 hodin (to je velmi hrubý odhad) - gely, ionťáky, banány, datle...? Lze se řídit třeba obsahem přijmutých sacharidů na kg mojí hmotnosti za hodinu? Díky moc za odpovědi.

Jana J.
Jana J.

Dobrý den, běhám různý terén rozmezí 5-8 km, boty kvalitní a dokonce jsem si pořídila i kompresní ponožky. Minulý měsíc jsem začala běhat na čtvrtmaraton a bolí mě holeně. Prosím o radu co s tím, zda vydržet, nebo dát oddych. Čím namazat a jak dlouho před maratonem si mám dát volno. Běhám asi tak 3x v týdnu, více časově nedávám. Díky za odpověď

Pepík Z Depík
Pepík Z Depík

Ahoj Zdenku, velké uznání Tobě a Tvým výkonům... Obracím se kromě toho na Tebe s dotazem ohledně táhlého běžeckého zranění v oblasti třísel a kyčelního kloubu. Dle lékařů a fyzioterapeutů mám pánev překlopenou lehce dopředu, díky tomu některé svalové partie více namáhám a mám pak bolesti... Vadí mi to posléze i na kyčel a bolesti jsou takové, že musím přestat běhat třeba na několik měsíců, něž se dám zase dohromady... během toho posiluji, cvíčím všemožné cviky na rozkaz fyzioterapaetů i lékařů... nic nepomáhá... Jinak běhám desítku okolo 37, půlku okolo 1:25 a běh střídám - silnice, terén, hory, kopce... Trénink mám rozmanitý, ale nemůžu se z toho již přes rok vylízat... Nemáš nějakou radu, na koho se obrátit, nebo kam s tím zajít, abych konečně měl zase radost z běhání a nebylo vždy jen čekání na bolest a trápení:-/


Díky


Pepík

Radek
Radek

Ahoj Zdeňku, jak mám vyladit trénink během dubna před Perunem, když jsem např. za březen naběhal přes 300 km vesměs v terénu v kopcích. Teď v dubnu mám v plánu běhat jen dlouhé štreky s velkým převýšením, ale jen asi dvakrát až třikrát týdně. Bude to stačit nebo mám něco změnit či vylepšit? Běhám  30 let, z toho 10 let  se věnuji  běhu v terénu a v horách  letos to bude můj  4. Perun  a mám ambici  běžet do  50. místa. Loni jsem byl 42. Děkuji za odpověď.

Martin
Martin

Ahoj,


gratulace ke všem výkonům a hodně štěstí a hlavně zdraví pro budoucí závody. Měl bych otázku, v jakých závodech používáte běžecké hole a kdy běžíte bez nich. Respektive, kdy nastane ten "zlom", že si řeknete, tak na tenhle závod si je vezmu. Berete to podle vzdálenosti, převýšení, kombinace obojího? Třeba na Perun SkyMarathon s nimi stoprocentně počítám, ale teď na Ještědy skyrace stále váhám jestli je použít či ne. Je mě jasný, že každý to má nastavený jinak podle svých ambicí a možností, ale zajímá mě, jak nad tím přemýšlí špička :-) Díky za odpověď.

Leoš
Leoš

Ahoj Zdeňku, rád bych zaběhl svůj první delší závod v horách, mělo by jít zhruba o 60-70km s převýšením přes 2000m. Závody do 42km jsem zvládl vždy bez vložené chůze. Vícekrát jsem se dočetl, že i špičkoví ultraběžci kombinují v horách chůzi s během. Mohl by jsi mi poradit v jakém poměru(kilometry nebo čas) bych měl střídat běh s chůzí tak abych efektivně pošetřil co nejvíce sil a doběhl do cíle ultramaratonu? Používal jsi kombinaci chůze a běhu ve svých běžeckých začátcích i ty? Děkuji za odpověď.

Martin
Martin

Ahoj Zdeňku, gratulujem k úspechom, Tvoje výkony sledujem a fandím. Motivuje ma to k lepším výkonom. Praktivky som behal celý svoj život, futbal, hokej, turistika. Pred 3 rokmi som si bol zabehnuť pár závodou v horách a veľmi ma to chytilo. Baví ma to a prakticky sa venujem už len tomuto športu. Sústredím sa tento rok hlavne na závody v CZ (Perun, Horská Výzva, B7) - už som ich pár krát absolvoval, ale rád by som sa dostal do zahraničia a tiež zlepšil výkony v CZ. Často krát sily chýbajú v závere, no a seběhy už hodne bolí. Vedel by si mi dať pár tipov na zlepšenie?Myslím, že by mi pomohla dobrá parta s podobným záujmom v motivácií, poprípade nejaký kemp pod vedením niekoho, kto by mi dal dobré rady ako sa zlepšiť a pripraviť. Vedel by si mi poradiť ako sa výkonostne posúvať, poprípade vyhladať nejaký dobrý prípravný kemp v CZ? Neplánuješ nejaký kemp :) ?

Michal
Michal

AHoj Zdeňku, připojím se ke šem předchozím gratulantům a smekám před tvými výkony. Měl bych dotaz ohledně boje s křečemi v lýtku a případně i křečemi ve vnitřní části stehen pod třísly. Při samotném běhu nebo jízdě na kole nemám žádný problém. Problém nastane až v momentě, kdy změním druh pohybu, tj. třeba přeběh skal, kdy s běhu musím přejít do jakéhokoliv hopsání z kamene na kámen a zde téměř pravidelně se nějaká křeč dostaví. Je to až při delších vzdálenostech nad 20km, stejně tak nastává problém po delším běhu a nastoupení na kolo či obráceně. Změna pravidelného pohybu si bere svou daň. Nevím jestli se to dá nějak natrénovat nebo problém zkusit vyřešit nějakými doplňky stravy? Běžně běhám 3x týdně, 2-3x týdně jsem i nakole v terénu.


Děkuji za nějaký (jakýkoliv) náopad co s tím:)

Helča
Helča

Ahojky Zdeňku, jako ostatní se přidávám ke gralucím k tvým výkonům a přeju, aby ti to běhalo i nadále. Mám dotaz ohledně tréninku na Lavaredo. Zařazuji o víkendech vždy delší běhy, ideálně s kopci. Přemýšlím, jestli by mělo smysl jet třeba 2-3 týdny před samotným závodem na prodloužený víkend na hory s 2000m+ kvůli zlepšení. Nebo je lepší "obětovat" každou sobotu dlouhému běhu a zajet třeba do Krkonoš? Co myslíš? Děkuji za radu! Helča


Ahoj Zdendo, já tak trochu navážu na předchozí věty o tréninku a poprosím tě o tvůj názor. Chápu, že je vše hodně individualní, ale přeci jenom. Jsem přihlášen na K100. Mám sice zkušenost z loňska z JUTu z Jizerek, ale přeci jenom, tohle je ještě o kus delší. Dá se říci všeobecně, zda je třeba na takovýto závod dávat v tréninku i nějaké opravdu dlouhé běhy? Řekněme 60-70km. Nebo prostě stačí všeobecný objem a připadně  dát třeba někdy o víkendu dva po sobě delší tréninky? Řekněme v So 40km a  v Ne 30km. Zvažuji přípravně aspoň KUKS 65km,to by mohlo stačit, ne? :D I když ani nevím, zda připravu stihnu. Vzhledem k tomu, že v zimě jen lyžuju a na stovku je třeba něco naběhat, neni na co čekat, tak jsem to vzal poměrně zhurta a jsou tu prví bolístky z přetížení, který mě možna zastaví. Ale myslím, že jsi říkal, že v zimě taky moc neběháš, že? Nebo ano? A pokud opravdu ne, tak to bych se pak mohl ještě zeptat, jak to pak řešíš ty po zimě? Přeci jen je třeba ty nohy otloukat postupně.  Jinak mě pak přesně trápí ty zminované holeně a spousty jiných věcí.  Díky moc za odpověď, fandíme, ať se daří, buď zdráv, pozdrav nahoru z Vrchlabí Petr M. ;o)

Kristian
Kristian

Dorbý den, chcel by som sa opýtat na pár otázok.... Začal som behávat vrchy a aj cesty.... A môj životný ciel jelen o behaní... Chcel by som sa teda opýtat odbotníka, ako dýchať. V cestnych pretekoch a horských... A ako najlepšie zvíšim silu v nohách a v celom tele.... začal som 2 mesiace do zadu a mavam problemy ako napr: bolesť nartu, lítok, pri drepoch my pukaju kolena a pri behu ma bolia večšinov klby na rukach a nohach.... Davam si aspoň 20 minutovu rozcvičku ale furt.... Ďakujem za odpoved

*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 
 +   = 

BĚŽECKÉ ZAJÍMAVOSTI

Hlavní menu

ZAJIMAVE VYBAVENI

● REDAKCE ● REKLAMA ● JAK NAPSAT ČLÁNEK ● PODMÍNKY UŽÍVÁNÍ WEBU

Více obsahu najdete na klasické verzi webu. Fotografie a texty jsou chráněny autorským právem a jejich použití není možné bez svolení autora.

Nahoru na stránku