Trénink TRÉNINK

Neběhejte jen jednu trať. Zkuste závody od 1 míle až po maraton, radí Jiří Mašek

Neběhejte jen jednu trať. Zkuste závody od 1 míle až po maraton, radí Jiří Mašek

Baví vás běhat závody na jednu konkrétní vzdálenost? A nebo patříte mezi univerzálnější běžce, kteří zkouší hned celé spektrum povrchů a vzdáleností? Jirka Mašek přináší hned několik důvodů, proč je lepší vyzkoušet si vše dostupné.



Za léta mé běžecké kariéry jsem zaslechl tolik zajímavých názorů a hlášek, že by to vydalo na obsáhlou knihu a možná ne jednu. Na každém názoru je vždy něco k zamyšlení.

Například, že pětka je tak krátký závod, že se nevyplatí běžet, a když závodit, tak jen půlmaraton či maraton. Jaké jsou výhody a přednosti závodů od jedné míle až po maraton? Nečekejte strojenou přednášku, ale opět pohled na základě dlouholetých zkušeností.

Každý běhá to, na co se cítí a co mu vyhovuje

Každý z nás má určité fyzické předpoklady, podle kterých si vybírá délku závodů. Mnohdy záleží na výkonnosti, věku, oblibě té či oné trasy a zanedbatelná není ani skutečnost, jak daleko je závod od místa bydliště. Těch kritérií je velké množství. Jako opravdu zkušený běžec bych doporučil všem, zkuste závody od 1 míle až po maraton. Věkově už nepatřím mezi ty nejrychlejší a čím kratší závod, tak možná větší utrpení. Přesto si občas takové závody dám a nelituji.

Na každé distanci si totiž vyzkouším, co ještě mé tělo dovolí, a i tak krátký závod, jako třeba na dvě míle, si nesmírně užiji. Dnes máme možnosti si zazávodit každý víkend, vlastně i v týdnu najdete příležitost si dát závod. Že bych ale měl každý víkend běžet půlmaraton či maraton? To si nedovedu představit i když vím, že spoustu běžců a běžkyň to takto nastavené má. Raději ty závody obměňuji a tím pádem je moje běžecká závodní činnost velmi rozmanitá a hlavně mě stále láká, baví a inspiruje.

TIP: Přečtěte si také článek chia semínka vám pomohou při hydrataci a vyrovnávání hladiny cukrů v těle.

Rozdílné délky závodů prověří jinou běžeckou dovednost

Při každém takovém závodě si testuji svoji výkonnost a základní běžecké dovednosti. V závodě na jednu či dvě míle si vyzkouším, jak jsem na tom s rychlostí. Pětka prověří nejen moji rychlost, ale i rychlostní vytrvalost. Na desítce si testuji pravidelně svoji výkonnost a podle toho pak trénuji na půlmaraton. Ten pak prokáže moji vytrvalost, kterou potřebuji na zdolání maratonu v tempu, na které bych ho rád běžel. Každý závod má své přednosti a mnohdy poukáže na nedostatky, které se snažím následně odstranit zařazením vhodného cvičení do tréninkového plánu. Dá se říci, že po každém závodě získám spoustu důležitých poznatků pro svůj další rozvoj a růst a mám na čem stavět v budoucnu.

Zkuste závody na dráze, na silnici i na polních cestách

Všechny tyto závody se snažím běhat i na rozličných površích. To má ostatně také své plusy. Závody na míli či do 5 km běhám občas na atletické dráze. Má to své kouzlo i atmosféru, i když běháte stále do kolečka. Právě na dráze máte neustále velký přehled o svých soupeřích a mnohdy se vybičujete k výborným výkonům. Ostatní závody běhám na asfaltu, kostkách či zpevněních cestách. Myslím, že je to právě tato rozmanitost, která mě posouvá ve svých výkonech dál a hlavně tím odbourává stereotyp, který občas při dlouhodobém tréninku i závodění nastává.

Vyzkoušejte i závody na drázeVyzkoušejte i závody na dráze

I specialisté na dané závody si občas zkusí i netradiční distanci

Každý běžec, každá běžkyně má svoji oblíbenou délku závodu, co dokáže zaběhnout výtečně a užít si to. Ano, jsou mezi námi tací, kteří se specializují na jednu určitou délku a na té se snaží nejvíce závodit a vylepšovat své maximum. Na jednu stranu je to dobré, ale na druhou se zase ochuzují o mnohdy nádherné pocity, které na nás čekají právě na trati, kterou neběhají. Pětka se běží tak, desítka zase jinak a maraton úplně odlišně. Jelikož se ale stále počítáme mezi amatérské a hobby běžce, tak by nám rozdílná délka závodů neměla vadit a ani bychom se ji neměli vyhýbat. Naopak bych doporučil jich během závodní sezóny co nejvíce vystřídat.

Samozřejmě, že souhlasím s názorem, že pokud jedete sto kilometrů na závod, který měří 5 kilometrů, tak to asi není to pravé z hlediska financí. Když ale kouknu do termínovky, tak jsem přesvědčen, že všude ve vašem okolí se najde plno právě menších a kratších závodů. Ty nepotřebují tak obsáhlou organizaci jako třeba maraton, takže jsou jich kolem vás mraky a cestování vám zabere jen pár minut.

Rozmanitost vašich závodů je lékem na běžecký stereotyp

Na konci roku, když jednak hodnotím uplynulou běžeckou sezónu a zároveň připravuji tu následující, tak vždy dodržuji pravidlo, podle kterého si rovnoměrně rozvrhuji závody na všech distancích od 1 míle až po maraton. Musím uznat, že k tomuto pravidlu jsem dospěl až s odstupem času a díky nasbíraným zkušenostem. Také jsem dříve preferoval jednu délku závodu, ale nyní je ten poměr optimální.

Chci odbourat už zmiňovaný stereotyp a neustále hledat nové a nové výzvy pro svůj běžecký život. Střídám nejen délky závodů, ale i rozdílné povrchy. Takže běžet jednou silniční závod a podruhé trail pro mě není podstatné, ale spíše potřebné. Není třeba být vyloženě specialista, pokud běháme jen pro radost z pohybu a zdravý životní styl. Přesto tyto běžce chápu a respektuji. Vydejte se cestou, která vám bude nejlépe vyhovovat. Určitě si rád přečtu i vaše názory na tuto problematiku a podiskutuji o tom.

Délka závodu Povrch Přínos pro trénink
1 míle atletická dráha rychlost, výbušnost, dynamika
3 000 metrů atletická dráha rychlost, výbušnost
5 000 metrů atletická dráha rychlost, rychlostní vytrvalost
10 000 metrů silnice, rovina rychlost, rychlostní vytrvalost, obecná vytrvalost
10 000 metrů členitý terén, les rychlost, vytrvalost, koordinace, síla
1/2 maraton (21km) silnice, rovina rychlostní vytrvalost, obecná vytrvalost
1/2 maraton (21km) členitý terén, les rychlostní vytrvalost, obecná vytrvalost, koordinace
maraton (42km) silnice, rovina obecná vytrvalost
maraton (42km) členitý terén, les obecná vytrvalost, koordinace, síla

 

Veškeré poznatky či názory, které v tomto článku uvádím, jsou vyzkoušeny na základě svých dlouholetých zkušeností, získaných pravidelným běháním na výkonnostní úrovni.

 

Jiří Mašek

O autorovi - Jiří Mašek

Jiří Mašek, redaktor Světa běhu, je nadšeným běžcem už více jak 14 let, jehož specialitou jsou silniční závody od 5 km až po maraton. V současnosti je vedoucím týmu vodičů PACEMAKERS pro závody ze seriálu RunCzech a TEMPO MAKERS, vodící ostatní vybrané závody v ČR. V Plzni pořádá pravidelně běžecké tréninky. Běhá také horské závody. Jeho oblíbenou lokalitou, kam jezdí nabírat nejen fyzické, ale i psychické síly, je hlavně Šumava.

 


Advertisement Advertisement

Diskuse

Leszczynski Radek
Leszczynski Radek

Určitě souhlasím s nutností délku a typ závodů střídat. Nicméně třeba specialista běžec, který běhá skymarathony, pak nutně ztrácí rychlost na silniční desítce apod.

*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 
 +   = 

BĚŽECKÉ ZAJÍMAVOSTI

Hlavní menu

ZAJIMAVE VYBAVENI

● REDAKCE ● REKLAMA ● JAK NAPSAT ČLÁNEK ● PODMÍNKY UŽÍVÁNÍ WEBU

Více obsahu najdete na klasické verzi webu. Fotografie a texty jsou chráněny autorským právem a jejich použití není možné bez svolení autora.

Nahoru na stránku