VÝŽIVA VÝŽIVA

Potraviny, které nakopnou vaši imunitu a jsou skvělé pro běžce

Potraviny, které nakopnou vaši imunitu a jsou skvělé pro běžce

Opět je tu období, kdy mnoho z nás trápí nejrůznější nachlazení, chřipky anebo rýmy. Přichystali jsme si spoustu tipů, jak posílit imunitu, ať už jako prevenci nebo boj s bacily. Najdete tu osvědčené babkovské rady i potraviny, o kterých jste možná jejich léčivé vlastnosti ani netušili.



Intenzivní trénink je pro tělo stresová situace, která zatěžuje organismus a může snižovat naši imunitu. Proto je velmi důležité přidat do jídelníčku potraviny, které tělu dodají ty správné vitamíny a nastartují imunitu tak, aby nás nemoci nepřepadli ani v intenzivní zátěži. Které potraviny nám co nejvíc pomůžou od chrchlání a chřipky a umožní nám brzy zase trénovat naplno? Samozřejmostí je známý vitamin C, který je pro imunitu klíčový. Pokud však jíte pravidelně ovoce nebo si do čaje přidáváte citron, pak by neměl být potřeba v podobě různých doplňků stravy.


 

Nastartujte imunitu s těmi správnými potravinami!Nastartujte imunitu s těmi správnými potravinami!

Česnek je osvědčený bojovník s nemocemiČesnek je osvědčený bojovník s nemocemi

Čerstvý česnek je skvělý v guacamolechČerstvý česnek je skvělý v guacamolech

Prohlédněte si i další fotografie k článku...



 

Zinek, první pomoc při akutních příznacích

Zinek je nezbytný pro správnou funkci imunitního systému a nervů. Pokud cítíte, že na vás něco leze, sáhněte po potravinách s vysokým obsahem zinku. Ten má skvělé účinky do 24 hodin od prvních symptomů než se chřipka, popřípadě nachlazení, skutečně naplno rozvinou. Nedostatek zinku navíc způsobí nedokonalý vývoj svalů, zinek totiž kontroluje metabolické procesy a syntézu bílkovin. Podporuje také vylučování inzulínu, kontroluje smršťování svalů a urychlí zahojení ran. Jako běžci byste určitě měli dbát na jeho dostatek. Obvykle ho najdete v potravinách bohatých na bílkoviny, tedy v mase, vajíčkách, obilninách anebo luštěninách, cibuli, dýňových jádrech, ale také v houbách.

Starý dobrý čaj ze zázvoru s medem a citronem

Účinky zázvoru znali už ve starověku, využívali ho také v Indii a v Číně už před 3000 lety. Zázvor můžete přidat do jídla, použít jako koření nebo si udělat starý dobrý čaj ze zázvoru s medem. Zázvor se totiž výborně vypořádává s rhinovirem, který je odpovědný za většinu nachlazení. Má protizánětlivé účinky a posiluje imunitu. Pokud vás navíc trápí opakované rýmy, zázvor pomáhá i při chronických onemocnění dýchacích cest. Navíc má relaxační účinky, pomůže vám se uvolnit a zregenerovat.

 

TIP: Přečtěte si také článek superpotraviny jako dědictví starodávných civilizací pro vaše lepší běžecké výkony.

Česnek, ideální kandidát na nakopnutí imunity

Česnek patří mezi klasiky, které nám radily už naše babičky. A nejen ty, už před nimi ho jedli na posilněnou římští vojáci nebo egyptští otroci. A věděli, co dělají. Česnek má silné antivirové, antiparazitické a antibakteriální účinky. Je tak skvělou volbou pro nastartování imunity. U lidí, kteří pravidelně jedí česnek se nachlazení vyskytuje až o 60 % méně často. V ideálním případě ho zařaďte do jídelníčku pravidelně, například do polévky nebo prakticky do jakéhokoliv jiného slaného jídla. Pokud už jste nachlazení, tak ho pro ještě větší účinky v malých dávkách můžete jíst i syrový. Skvělý je například v mexickém jídle, guacamolech, kam se dává syrový, ale jeho chuť není tak dráždivá, protože splyne s ostatními ingrediencemi.

Starý dobrý zázvorový čajStarý dobrý zázvorový čaj

Kurkuma, zázračné koření a všelék

Kurkuma je kořen exotické byliny, která je příbuzná zázvoru, pochází ze sub-himálajské oblasti, známá je ale především jako indické koření. Přidává se i do kari. Už po staletí se používá v čínské a indické medicíně pro svoje léčivé účinky. Po kurkumě sáhněte zejména při akutních zánětlivých procesech. Podporuje také hojivé a léčivé procesy obecně, zvyšuje odolnost a regeneraci organismu obecně. Navíc má také antibakteriální a analgetické vlastnosti – tlumí bolest. Pořídit si jí můžete čerstvou ve specializovaných obchodech nebo jako koření prakticky v jakémkoliv supermarketu.

V zimně věčně nedostatkový vitamin D

V zimě se nám často nedostává dostatek sluníčka, dny jsou kratší, počasí studenější a sychravější a my k tomu všemu trávíme často méně času venku. Tělo si sice samo vytváří vitamín D, ale pouze díky slunečnímu záření, které dopadá na kůži. Americké studie ukazují, že lidé, kteří v krvi nemají dostatek vitamínu D jsou mnohem náchylnější k onemocnění. Univerzita v Kodani zase ukazuje, že vitamín D je zásadní pro aktivizaci imunitního systému! A bonus? Pomáhá také při hubnutí, reguluje depresi a podporuje zdravý vývoj kostí. Raději se tak zamyslete, jestli skutečně máte 10-20 minut (alespoň téměř) denně na slunci a pokud ne, tak raději pořiďte vitamín D jako doplněk stravy. Koupit ho můžete nejenom v lékárně, ale i v drogeriích a v některých supermarketech. Získat ho můžete i ze stravy, například z ryb, hovězího, vaječných žloutků nebo cereálií.

 

Jitka Richterová

 

Jitka Richterová

Jitka sportuje a běhá vlastně od dětství, pravidelně asi od 12 let. Kromě běhu se věnuje také jízdě na koních a všemožným aktivitám v horách. Po bakalářském studiu na VŠE přešla na magisterské studium aplikované ekonomie do Innsbrucku i kvůli možnosti běhání v horách, kterému naprosto propadla. Nejraději běhá pomaleji a delší tratě a to při vegetariánské stravě. Chtěla by se víc věnovat i závodům ultra. Jitku můžete sledovat také na jejím blogu: http://jitkarichterova.tumblr.com/


Advertisement Advertisement
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 
 +   = 

BĚŽECKÉ ZAJÍMAVOSTI

Hlavní menu

ZAJIMAVE VYBAVENI

● REDAKCE ● REKLAMA ● JAK NAPSAT ČLÁNEK ● PODMÍNKY UŽÍVÁNÍ WEBU

Více obsahu najdete na klasické verzi webu. Fotografie a texty jsou chráněny autorským právem a jejich použití není možné bez svolení autora.

Nahoru na stránku