ZDRAVÍ

Jak skloubit běhání a mateřství

Jak skloubit běhání a mateřství

Problematika týkající mateřství a běhání je velmi individuální. Každá žena je rozdílně citlivá na fyzickou zátěž a na každou mateřství může působit úplně jinak. Každopádně se ale s vámi chci podělit o svojí osobní zkušenost, jak to všechno zvládnout jde.



Zatímco jedna matka je zcela v pohodě, plná energie a dychtivá po běhání, jinou naopak může péče o miminko zaskočit velkou únavou a náročností a na běhání vyloženě nemá chuť. A nejde jenom o matku, ale záleží i jak náročné je dítě, jak často vyžaduje kojení, jestli rádo jezdí v kočárku, jak často brečí, jestli má nějaké zdravotní problémy, zda trpí na bolení bříška. Velmi často jsem v mém okolí slyšela názor,  že by se kojící matka měla vyvarovat fyzické zátěže, aby neztratila mléko, že mléko po fyzické zátěži je nakyslé a miminko poté bolí bříško, že by žena měla spíše odpočívat. Já sama jsem se rozhodla se veškeré rady a doporučení odsuzující běhání v mateřství ignorovat a začala jsem se řídit svojí intuicí. Jelikož neexistuje žádný návod, jak skloubit mateřství a běhání, popíšu vám zde svoji osobní zkušenost, která třeba bude pro někoho inspirací.

První trénink po porodu

První čtyři měsíce těhotenství jsem celkem často běhala a poté se snažila udržet fyzickou kondici rychlou chůzí, a protože běhání je můj "životní styl", byla jsem pevně rozhodnutá pokračovat v něm i po porodu a chtěla jsem samozřejmě začít co nejdříve. V březnu roku 2014 jsem se stala matkou. Můj malý synek byl v šestinedělí celkem nenáročný, velmi rychle jsme si na sebe zvykli a já se čím dál více těšila, až opět nasadím běžecké boty a půjdu se proběhnout. Když tato doba nastala, byla jsem celkem nervózní, jak na tom budu s mou fyzickou kondicí. Musím přiznat, že můj první výběh byl docela horor. Já osobně jsem v šestinedělí podcenila posilování pánevního dna, což se samozřejmě projevilo nepříjemným pocitem a nucením na malou stranu každé dvě minuty. Po fyzické stránce jsem na tom byla o něco lépe, než jsem čekala, ale slabé pánevní dno mi nedovolilo uběhnout více jak kilometr. Usoudila jsem tedy, že moje tělo ještě není na běhání připravené, a tak jsem si dala ještě další dva týdny od běhání klid a zaměřila jsem se na posílení svalů pánevního dna, což mi také pomohlo a dva měsíce po porodu jsem se tedy mohla vrátit k tréninku.

První měsíc tréninku

Protože jsem mého synka kojila a chtěla jsem ho kojit co nejdéle, tak jsem se trochu obávala, zda tato skutečnost půjde vůbec s běháním skloubit, ale vše proběhlo bez jediného problému. Můj syn vyžadoval mateřské mléko každé dvě hodiny, takže jsem ho vždycky nakojila a hned potom jsem vyrazila. Po návratu synek nejevil žádné známky toho, že by mu moje mléko nechutnalo a pil stejně intenzivně jak kdykoliv jindy, ale je fakt, že jsem běh v tomto období brala spíše jako relaxaci a ani zdaleka jsem se nesnažila své tempo vyhnat do anaerobních hodnot svojí tepové frekvence. Co se týče výkonnosti, první měsíc jsem byla ráda, když jsem uběhla v kuse tři kilometry, ale fyzická kondice se celkem brzo vrátila a po několika týdnech jsem už uběhla kilometrů deset. Také jsem zainvestovala do kvalitní sportovní podprsenky, aby pro mě bylo běhání co nejpříjemnější.

Běh s kočárkem

Ze začátku synka hlídal jeho tatínek, ale později jsem se z organizačních důvodů rozhodla, že ho začnu brát s sebou. Musela jsem tedy vybrat co nejvhodnější a nejpohodlnější kočárek či vozík. Pořídila jsem odpružený vozík, který mě ale bohužel kvůli jeho hmotnosti a ovladatelnosti příliš nevyhovoval, a proto jsem začala běhat s kočárkem, který je o dost lehčí, vhodný na sport a běhání s ním je pro mě o dost příjemnější. Samozřejmostí je, že když s sebou na běhání beru synka, tak si vybírám pouze rovné a hladké úseky, aby si to užil i on. Když se zpětně zamyslím, jak jsem dokázala mateřství a běhání skloubit, musím s radostí přiznat, že se mi to povedlo skvěle, miminko mě zatím v ničem neomezilo, spíše naopak mě role matky naučila lépe si organizovat svůj čas a běhání si užívám více než kdy dříve.


*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 
 +   = 

BĚŽECKÉ ZAJÍMAVOSTI

Hlavní menu

ZAJIMAVE VYBAVENI

● REDAKCE ● REKLAMA ● JAK NAPSAT ČLÁNEK ● PODMÍNKY UŽÍVÁNÍ WEBU

Více obsahu najdete na klasické verzi webu. Fotografie a texty jsou chráněny autorským právem a jejich použití není možné bez svolení autora.

Nahoru na stránku