ZDRAVÍ

Zažívací potíže

Když vás bolí záda, postěžujete si kolegyni v práci a ta vám doporučí nějaké cviky. Pokud máte průjem, asi to nebudete prezentovat při polední pauze před svými spolupracovníky. I takové tabu téma jako průjem dokáže pěkně znepříjemnit nejen běžecký trénink, ale i obyčejný pracovní den.



Křeče v břiše, zácpa nebo průjem

Zjednodušeně řečeno se při běhání příjem krve přesouvá ze žaludečního - střevního traktu do nohou. Není tedy zas tak překvapivé, že zažívací potíže mohou vzniknout. Ten, kdo má po běhu nutkání jít na toaletu, měl by změnit své stravovací a picí návyky. Někdy stačí posunout svůj trénink na jinou denní dobu. Posuňte například svůj ranní běh na odpolední hodiny.

Kofein, alkohol, cukr

Někteří běžci si před tréninkem dopřejí šálek kávy, protože černá teplá tekutina zavčas a téměř na sto procent aktivuje váš střevní trakt. Tím je problém z jednoho hlediska vyřešen a nemůže vás potkat žádné nepříjemné překvapení. Kofein je oblíbeným společníkem sportovců, podporuje chemické procesy v organismu, které vedou k šetření svalového glykogenu, čímž produžují dobu jeho vyčerpání a prodlužují vytrvalostní výkon. Na každého ale působí jinak. Nesmíme tedy opomenout jeho nežádoucí účinky, mezi které patří žaludeční hypersekrece spojená s podrážděním žaludeční sliznice, bolesti hlavy, nespavost, dehydratace či svalový třes a nervozita. Lidé trpící těmito problémy by měli kofein a alkohol při zvláště při sportu omezit na minimum. Také vysoký podíl cukru ve sportovních nápojích není tím pravým ořechovým. Nápoje by měly obsahovat maximálně 8 procent cukrů. Pokud se tedy bez sladkých nápojů neobejdete, pak je alespoň řeďte vodou.

Jak průjmu zabránit?

 

  • Jezte hodinu, nejlépe dvě hodiny před tréninkem. Nezpracovaná potrava v žaludku je jedním z aktivních příčin zažívacích potíží.
  • Krátce před běháním se vyhněte konzumování stravy bohaté na vlákninu a omezte příjem mléčných výrobků.
  • Pravidelně a hodně pijte. Dehydratace neřeší žádný problém, spíše ho ještě umocní a zbrzdí trávení.
  • Neberte aspirin či ibuprofen. Protizánětlivé rychlovky zatěžují žaludeční trakt a játra.
  • Také velké množství vitaminu C může být příčinou průjmu.

 

Průjmová záchrana

Nemilá překvapivá návštěva nestojí za velké přemýšlení, pokud netrvá delší dobu. Při větších komplikacích se určitě obraťte na lékaře. Ale na začátek zkuste pár dietních dobrot. Nabídněte si několik kávových lžiček coca coly, solené tyčinky a naordinujte si pár dní dietu, která žaludku prospěje. A nezapomeňte si při běhání vzít do kapsy papírový kapesník nebo kousek toaletního papíru.


Advertisement Advertisement
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 
 +   = 

BĚŽECKÉ ZAJÍMAVOSTI

Hlavní menu

ZAJIMAVE VYBAVENI

● REDAKCE ● REKLAMA ● JAK NAPSAT ČLÁNEK ● PODMÍNKY UŽÍVÁNÍ WEBU

Více obsahu najdete na klasické verzi webu. Fotografie a texty jsou chráněny autorským právem a jejich použití není možné bez svolení autora.

Nahoru na stránku