ZDRAVÍ

Běžcův nepřítel anémie a jak se s ní vypořádali postižení?

Běžcův nepřítel anémie a jak se s ní vypořádali postižení?

Anémie, v českém překladu chudokrevnost, je onemocnění, jehož charakteristickým znakem je nedostatek hemoglobinu (červeného krevního barviva) v krvi. Norma pro dostatečnou hladinu hemoglobinu se u jednotlivců liší v závislosti na věku a pohlaví.



Anémie má mnoho příčin, a proto často ani nezpozorujeme, že se právě u nás jedná o ni. Hlavními příznaky jsou unavenost, malátnost, nechuť, slabost, závratě, pískání v uších, snížená schopnost koncentrace, plynatost, úbytek na váze, zvýšená dušnost a bledost kůže. U sportovců lze někdy těžko rozeznat, zda se jedná o pocity vycházející z nadměrné fyzické námahy nebo z nedostatku hemoglobinu. Pokud však tento stav přetrvává delší dobu, je vhodné nechat si udělat krevní rozbor.

Neopodstatněná ztráta výkonnosti jako jeden z hlavních příznaků

Zeptali jsme se na názor dvou běžkyň, které se s touto nemocí museli vypořádat, kdy se u nich anémie poprvé projevila:

„Když jsem zaběhla svůj první maraton, byla jsem hodně unavená. Únava ale nepřecházela ani po týdnu ani po 14 dnech, ani po měsíci a co víc, cítila jsem se stále slabší. Ke konci jsem už nemohla doma ani vyjít schody, abych se nezadýchala. Postupně se mi na to nabalily další nemoci a cítila jsem se hodně špatně. Na běhání už nebylo ani pomyšlení. Kamarádi mi začali říkat, že jsem hodně bledá. Až po tom, co nezabrala antibiotika, mi doktor odebral krev a zjistil, že mám anémii. To už bylo pozdě, protože jsem ztratila skoro 2 měsíce tréninku a další minimálně měsíc bez běhání následoval.“ popsala svou první zkušenost běžkyně Michaela.

"O anémii u sebe vím o ní asi 20 let (diagnostikovaná jsem byla na střední). Mám ji dlouhodobě, ne vyloženě ze sportu (což se taky stává). Takže s ní tak nějak počítám a umím s ní žít. Svůj nejhorší stav jsem ale zachytila jsem to na hodnotách 2,8 mikromol (správné rozmezí je 6,6-26). Jakmile se můj stav začal zhoršovat, zadýchávala jsem se i při chůzi a vypadala jako mrtvola. V běhu se to do tempa promítne i víc než minutou, vytrvalost je poloviční. " dodává druhá běžkyně Petra.

Kdo je k anémii nejvíce náchylný?

„Skoro každý měsíc se mi cca 3-5 dní před menstruací hůře běhá. Více se zadýchávám a běhání si tolik neužiju. Většinou zvýším podíl potravin s větším obsahem železa.“ popisuje zkušenosti Michaela.

Ohroženými jedinci nejsou jen sportovci s vysokou fyzickou námahou, ale také ženy, u kterých dochází k velkým ztrátám krve prostřednictvím menstruace, zejména pak mladé sportující dívky, těhotné ženy a také staří lidé.

Čím je anémie způsobena a jak tomu předcházet?

"Zdroje železa neřeším nějak systematicky, ale dá se říct, že mezi ně počítám melasu, čočku, pohanku, hovězí maso, drůbeží játra, maso obecně (kromě vepřového), fíky, sušené meruňky a švestky. A jako pomocníka listovou zeleninu. Jediná systematická věc je ranní rituál: železo, céčko, b12 - a jít běžet. Snídaně až po doběhu, aspoň 2 hodiny po té ranní dávce." popisuje Petra.

Existuje mnoho druhů anémií, ve sportu je však nejčastější sideropenická anémie. Jedná se o anémii z nedostatku železa. To se v erytrocytech váže na hemoglobin, kde pomáhá přenášet kyslík k tkáním. Pokud je železa ve stravě nedostatek, sníží se tvorba červených krvinek a s tím i transport kyslíku. Doporučená denní dávka železa u zdravého jedince by měla být 15 mg.

Laboratorní nález

Při podezření na anémii je nutné kontaktovat svého lékaře a nechat si udělat krevní obraz. Zjišťuje se hodnota ferritinu, hemoglobinu a hematokritu. Feritin je zásobní forma železa, udává se v µg/l a jeho hodnota v krvi se liší u mužů a žen. Je brán za nejpřesnějšího ukazatele anémie, pokud není v těle zánět nebo infekce. Hematokrit udává množství červených krvinek v krvi v závislosti na jejich počtu a velikosti. Není zapotřebí znát normální rozmezí hodnot. To nalezneme ve výstupu z krevní laboratoře.

Léčba

"Ihned jsem začala brát Aktiferrin, který je jen na předpis a má největší obsah železa. Hladina železa v krvi se mi ale ustálila nejdříve po 3 týdnech, v té době jsem běhání stále ještě musela omezit. Nejdůležitější bylo pak hledat příčinu. Nikde mi nic nenašli, byla jsem i na gastroskopii, zda nemám žaludeční vředy (pozn. redakce: jedná se o vyšetření žaludku), ale nic. Hledala jsem tedy sama a našla pár odborných zahraničních článků, kde se popisuje, že anémie je u běžců a běžkyň velmi častá. Je obecně častější u sportovců, kteří dělají vytrvalostní sporty, ale pořádně se vlastně neví proč." vzpomíná Míša.

"Pocitově se to po nasazení léků srovná docela brzy. Hodnoty se jako takové jdou hůř, ty se mi do normy dostávaly naposledy asi rok. Což je ale i tím, že železo vtřebávám fakt blbě i z léků a nechala jsem to hodně spadnout." dodává Petra

Hlavním úkolem je odstranění příčiny vznikuúprava anémiedoplnění zásob železa. Úprava anémie spočívá hlavně v perorální léčbě, kdy se používají suplementy s vyššími dávkami železa, většinou do 300 mg/den. Léčbu se doporučuje podpořit vitaminem C, který usnadňuje vstřebávání železa a echinacenou, která podporuje tvorbu červených krvinek.

Výskyt železa v potravě

„Skoro každý den si dávám železo ve formě tablet. Dávky zvyšuji zejména před závodem či při náročnějších trénincích. Minimálně 2x týně jím červené maso a občas se doplňky stravy snažím vysazovat. Teď když to vím, dokážu se v pohodě soustředit na trénink a dosahovat lepších a lepších výsledků. Stále se ale musím hlídat“ vysvětluje Míša.

"Spíš než o zdrojích je to z mojí zkušenosti v tom, abych - když už nějaký zdroj jím - nejedla současně něco, co vstřebávání zhoršuje. A jestli tomu železu nějak ve vstřebávání pomůžeš: což dělá vitamin C a b12. Takže kafe a čaj nepiju skoro vůbec (kofein). S jídlem, které obsahuje větší množství železa (a samozřejmě s lékama), se snažím nejíst mléčné výrobky (vápník), celozrnné věci a celkově vlákninu (kromě té, co je přímo ve zdrojích), nepít minerálku (hořčík). A dvě hodiny před a po taky ne. Čas od času se snažím o "železný den", kdy tyhle věci vynechám úplně." dodává Petra

V potravě se vyskytuje železo ve dvou formách hemovénehemové. Jejich rozdíl je hlavně ve vstřebatelnosti. Hemové železo se vstřebá z 20 – 30 % na rozdíl od nehemového, 1 - 5 %.

Hemové Fe: maso (zejména hovězí), játra, drůbky, ryby

Nehemové Fe: luštěniny (čočka, hrách, fazole), listová zelenina, oříšky, semínka, žloutek, sušené meruňky, rozinky

PETRA - je rekreační běžkyně, pravidelně běhá závody. Osobní rekord na 1/2 maraton 1:41:48. Za rok naběhá kolem 3000 kilometrů. JEjí běhy nebývají delší než 30km a v příští rok má v plánu něco delšího, což prý podle doktorů asi nepůjde.

MICHAELA - také rekreační běžkyně, která běhá teprve 3 roky. Dříve hlavně turistika v horách, takže ji logicky baví hlavně běhání v horách. Osobní rekord na 1/2maraton 1:48:30. Za rok naběhá cca 2500 km, maraton běžela jednou s anémií, takže to nemůže objektivně posoudit. Chce běhat delší a těžší závody v horách, letos by si na konci sezóny ráda vyzkoušela horský maraton.

 

 

 



*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 
 +   = 

BĚŽECKÉ ZAJÍMAVOSTI

Hlavní menu

ZAJIMAVE VYBAVENI

● REDAKCE ● REKLAMA ● JAK NAPSAT ČLÁNEK ● PODMÍNKY UŽÍVÁNÍ WEBU

Více obsahu najdete na klasické verzi webu. Fotografie a texty jsou chráněny autorským právem a jejich použití není možné bez svolení autora.

Nahoru na stránku