ZDRAVÍ ZDRAVÍ

Zákeřné trigger pointy

Zákeřné trigger pointy

Bolí vás koleno, achilovka nebo pata? Na internetu už jste si našli diagnózy typu iliotibiální syndrom, skokanské koleno nebo patní ostruhu? Nezoufejte, vždy nemusí být tak zle. Je dosti pravděpodobné, že za vaši bolest můžou právě jen bolestivé body ve svalech, takzvané trigger pointy.



Co jsou zač?

Trigger pointy (TrP) jsou bolestivé body ve svalech. Tyto body jsou tvořeny svalovými vlákny, která jsou neustále stažená (v permanentní kontrakci). To, jak je vlákno staženo a nedochází v něm k opětovné relaxaci, způsobí hromadění metabolitů, které se pak spolupodílejí na vzniku bolesti.

Relaxaci rozhodně není dobré podcenit. Správná a dobře naplánovaná regenerace je součást tréninku stejně jako vše ostatní.

Co je pro ně typické?

Asi nejzajímavější na TrP je to, že umí způsobovat přenesenou bolest. V praxi to vypadá tak, že např. máte bolest nebo mravenčení v oblasti lokte či zápěstí (vůbec to nechápete, protože jste s rukou nic nedělali). Problém může být ale skryt ve svalech ramenního kloubu, kde právě vznikají TrP zodpovědné za bolest v oblasti zápěstí. Bolí vás čéška a už pomýšlíte na skokanské koleno, ale bolest je způsobena Trp ve stehenním svalu. Máte bolestivou patu a s jistotou byste tvrdili, že jde o patní ostruhu, ale bolest může být zase přenesená z lýtkového svalu, takových to příkladů je nespočet.

Jednotlivé svaly mají určitá místa, kde se Trp nejčastěji vyskytují. Každý TrP má pak své místo, kde může způsobovat  přenesenou bolest.

Další specialitou Trp je jejich řetězení. Obvykle se táhnou z pravé strany od ramene křížem k levé hýždi a do levé nohy. To pak vysvětluje např. to, že jdete na kolo a z toho vás začne bolet rameno a za krkem, bolest se vám ale pak podivně rozšíří i do nohy např. lýtka a vy nevíte proč. Nebojte, nejste hypochondři ani blázni, je to jen řetězení Trp napříč vaším tělem.

Dále je pro ně typické jump sign. Pokud si ve svalu vyhmátnete Trp a přebrnknete přes něj, můžete vyvolat záškub vzdálených částí těla. Např. Trp v rameni může vyvolat záškub vaší pánve nebo nohy. Záškub vede obvykle do problémových partií vašeho těla.

TrP se často pojí  také s blokádami kloubů a jsou součástí funkčních poruch pohybového aparátu.

Proč TrP vznikají?

TrP často slouží jako stopka, která má za úkol zastavit nás v pohybu a zamezit tak dalšímu poškozování např. kolene. Takový sval, ve kterém je aktivní TrP, dosti bolí. Sval proto radši nezapojujeme, chceme se vyhnout bolesti. To by pak mělo vést k tomu, že necháme v klidu kloub nebo jinou strukturu, která je primárně poškozena a potřebuje čas na regeneraci.

Bolest z TrP dále vede ke změně pohybového chování jako je např. chůze nebo běh, což má zase umožnit odlehčení poškozeným strukturám. Příkladem by mohl být zvrknutý kotník. Na postižené noze se vám udělají TrP obvykle v plosce nohy, lýtku a hýždi. Následkem toho začnete nohu odlehčovat, jinak došlapovat. V praxi to ale většinou takhle nefunguje, protože své tělo moc neposloucháme a za každou cenu se snažíme bolestivé signály přehlížet. Kotník běžec většinou dostatečně nešetří, začne běhat brzy a tak si obvykle přetíží druhou dolní končetinu, kde pak hrozí, že si poraní kyčelní nebo kolenní kloub.

TrP  se dále vytváří ve svalech, které špatně zapojujeme a následně pak přetěžujeme. Dále mohou vznikat na základě nerovnováhy vnitřního prostředí, např. pokud nebudeme mít nedostatek železa či hořčíku. TrP můžou vznikat také v souvislosti s onemocněním vnitřních orgánů.

V čem jsou nebezpečné a jak nám škodí?

Výskyt TrP ve svalu může vést ke změně našeho běžeckého stereotypu (budeme např. jinak došlapovat). Touto změnou si pak můžeme přetížit jinou část našeho těla a vytvořit si tak běžecké zranění. Např. máme nedoléčenou distorzi hlezna a kvůli tomu TrP v plosce nohy. Ploska nás vlivem TrP bolí, tak začneme došlapovat trochu jinak. Možná si tak odlehčíme kotník, ale můžeme si tak např. vytvořit únavovou zlomeninu malíkové hrany nohy.

TrP mohou v těle přetrvávat a různě se řetězit i po té, co jejich ochranná funkce již není zapotřebí. Pak nám jen zbytečně způsobují bolest a mohou zase negativně ovlivňovat naše pohybové stereotypy.

TrP zvyšují napětí svalu, ve kterém se nacházejí. Daný sval pak více tlačí a mechanicky namáhá místo svého začátku nebo úponu.  To pak může způsobovat velké množství běžeckých zranění typu overuse-injury např. skokanské koleno, syndrom iliotibiálního traktu atd.

Jak s nimi bojovat?

Obecně řečeno TrP se chceme zbavit, ale není to tak vždy, někdy přece jen svou funkci mají viz. výše. TrP se dá zničit vhodným cvičením (např. fyzioterapeutická metoda DNS), kdy nastartujeme správné svalové souhry, které docílí toho, aby se přetížené nebo naopak utlumené svaly zaktivovaly správně.

Další možností může být cílené protažení a pak opakované zaktivování daného svalu, ve kterém se TrP nachází.

U některých jedinců velmi dobře TrP mizí po správné aplikaci kinesiotejpingu.

Další, velmi účinnou, ale zato bolestivou metodou je presura TrP. Ve svalu si vyhmátnete bolestivý bod a zatlačíte do něj. Bolest se může přenést i do vzdálenějších míst vašeho těla (viz. výše přenesená bolest), tlak je nutné udržet minimálně 30 s, pak povolit a zase zopakovat, tento proces je možné doplnit o různé mírné protahovací pohyby našich končetin, někdy je možné mačkat dva TrP najednou.

Nejdůležitější ale je odhalit příčinu, proč se nám TrP vlastně vytváří. Pokud toto neuděláme, TrP se nám budou s největší pravděpodobností vracet stále zpět.

Ke konci je třeba upozornit, že než se zvesela  pustíte do odstraňování vašich TrP, bylo by vhodné předem navštívit svého fyzioterapeuta, který vám přesně ukáže a poradí, jak na to. Pak si vy sami budete moci provádět léčbu a snížit si tak riziko vzniku běžeckých zranění.

 

BeBalanced.czRehabilitace BE BALANCED, Mgr. Dagmar Mostecká

Používáme nejnovější fyzioterapeutické přístupy založené na principech vývojové kineziologie.  Naším cílem je odhalit a odstranit příčinu potíží a tím řešit problém natrvalo. Provádíme také analýzu kvality pohybu při sportu a jeho korekci.


Diskuse

Dobrý den


Rád bych Vás poprosil o radu ohledně vnějšího kolenního vazu levé nohy.


Když běhám tak po vzdálenosti cca 4-5 km začínám mít bolesti.Bolí došlápnutí i zvednutí nohy. Nebolí to stále , bolest přestane do hodiny po běhání . Týdení pauza bohužel nepomohla. Moc děkuji za radu.Kamil .K

*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 
 +   = 

BĚŽECKÉ ZAJÍMAVOSTI

Hlavní menu

ZAJIMAVE VYBAVENI

● REDAKCE ● REKLAMA ● JAK NAPSAT ČLÁNEK ● PODMÍNKY UŽÍVÁNÍ WEBU

Více obsahu najdete na klasické verzi webu. Fotografie a texty jsou chráněny autorským právem a jejich použití není možné bez svolení autora.

Nahoru na stránku