ZDRAVÍ ZDRAVÍ

Bolest holení a běhání - nejčastější obtíže běžců, část I.

Bolest holení a běhání - nejčastější obtíže běžců, část I.

Holeně jsou častým bolestivým místem u běžců. Pojďme se společně podívat na to, co stojí za těmito obtížemi a jak je můžeme řešit bez toho, aniž byste se museli vzdát běhání.



Oblast holenních kostí je čtvrté nejčastější místo, kde se u běžců můžeme setkat s běžeckými zraněními. Mohou se zde vyskytovat únavové zlomeniny nebo záněty okostice, ale vždy nemusí být tak zle, tyto případy nejsou zas tak časté. Těmto obtížím obvykle vždy předcházejí méně závažné, ale také velmi nepříjemné funkční poruchy, jako např. bolesti z přetížených a stažených svalů.

 


Správné tejpování holenního svaluTejpování holení

Tejpování svalu Tibialis anteriorTejpování holení

Sval tibialis anteriorSval tibialis anterior

 

Prohlédněte si další fotografie k článku...

 


 

Co tedy nejčastěji způsobuje potíže v této oblasti a jak je úspěšně řešit?

Syndrom musculus tibialis anterior

Tento sval je uložen na přední straně bérce, táhne se podél holenní kosti a upíná se do plosky nohy (viz. obrázek). Přitahuje prsty a kotník, vytáčí chodidlo na malíkovou hranu (supinuje opak pronace). Je obalen velmi pevnou fascií (vazivový obal svalu) a ta nám pak v kombinaci s nesprávnou technikou běhu, může způsobovat nemalé obtíže.

Máte dotaz týkající se vašeho tréninku, výživy nebo zdraví? Nebojte se nás zeptat! Váš dotaz zařaďte do příslušné rubriky v sekci"DISKUSE" a my vám na něj odpovíme.

Pokud budeme tento sval neadekvátně zatěžovat (např. při došlapu na patu), stáhne se, zvětší svůj objem, oteče a bude vyvíjet nepřiměřený tlak na fascii. To nám pak může způsobovat dyskomfort až kruté bolesti v oblasti bérce.  U takto stlačeného svalu může dojít k útlaku nervů a to se pak může projevovat nepříjemným brněním nebo pálením v oblasti chodidla.

Řešením je pokusit se změnit techniku došlapu. Běžci tuto změnu udělají dost často spontánně, a bolest tak přejde (začnou používat jiné svaly a tím se tibialis anterior uvolní, zmenší svůj objem a tím pádem se sníží i tlak na fascii).

Dalším doplňkem léčby je manuální uvolnění tohoto svalu (např. masáží, rolováním), odstranění trigerpointů, tejpování.

 

Pomoci může také manuální uvolnění od odborníkaPomoci může také manuální uvolnění od odborníka

 

Bolest z přetížených svalů a zánět

Pokud budeme běhat či chodit s nesprávnou technikou, může se nám stát, že se svaly v oblasti bérce stáhnou a budou vyvíjet nepřiměřený tlak na okostici holenní kosti a postupně ji mikrotraumatizovat. Toto můžeme ještě zhoršit pohybem po tvrdém povrchu, nadváhou nebo tréninkem odrazů a poskoků případně sprintů, kdy jsou nárazy větší, než při klusu či pomalejším běhu.

Pokud budou svaly permanentně napjaty a přetíženy, může se v místě jejich úponu na okostici vytvořit zánětlivá reakce. Abychom tomuto stavu předešli, nestačí svaly uvolňovat pouze lokálně, ale mnohdy je potřeba i komplexnější řešení.

To že máte permanentně zaťaté lýtkové a holenní svalstvo může být totiž spojené s vaším vadným držením těla. Tyto obtíže pak můžeme docela elegantně vyřešit tím, že srovnáme záda, zaměříme se na napřímení páteře a symetrizaci pánve, a svaly se pak uvolní.

Technika běhu

Asi nejdůležitější součástí léčby bolesti v oblasti holenní, je úprava techniky běhu.

Pokud se potýkáte se syndromem musculus tibialis anterior, zamyslete se, zda nedošlapujete příliš tvrdě na patu a nenadzvedáváte křečovitě prsty nohou nad podložku. Zkuste došlapovat více na přední část chodidla, zapojit prsty nohou tak, abyste si je při každém odrazu alespoň uvědomili.

Kamenem úrazu může být také někdy nadměrně tlumená obuv, která nám umožní v běhu "sedět" a při každém došlapu se zhroutit a zabořit do kolen. To vše pak zvyšuje nárazy do holenních kostí.

Fyziokinesis logo

Mgr. Zuzana Krchová
je fyzioterapeutkou a zároveň běžkyní. Ve své ordinaci se věnuje převážně léčbě běžeckých zranění a analýze běhu. Více informací najdete na www.fyziokinesis.cz.

Diskuse

frantík
frantík

jo nejvíc pomohlo zapojit prsty, snížit váhu, víc trénovat a samo to postupně odeznělo .)


Hezky napsané, snad jen ta funkce - rozhodně nevytáčí chodidlo zevně, jak píšete, dělá přece supinaci a dorzální flexi nohy - tedy špička dovnitř a nahoru :-)

Dominika
Dominika

Jsem běžec začátečník amatér, ale jinak v jinych sportech sportovně zdatná. Mam pribehu i na kratke vzalenosti obcas problem s bolesti svalu na vnitrni strane holene-asi v polovine kolenni kosti z vnitrnistrany, bolestive pri behu ale i na dotek. Beham spise mekce pres spicky, protoze je mi to tak prijemnejsi. Mate nejake rady,tipy co delam spatne?Nebo cim to muze byt? Diky

Fyzio Beránek
Fyzio Beránek

Dobrý den, to přetížení se bere trochu někde jinde. Pro zamyšlení se mrkněte do anatomie - ne čihák, dobrá kniha je A natomy trains je to přímé zřetězení z tensor fasciae latae. Ten generuje obrovskou energii z pánve, stehna na bérec. Bohužel má být využitá k odrazu, ale u 99% lidí co běhají je použita k dopadu brždění.

Leoš
Leoš

Dobrý den, rád bych se zeptal na Váš názor, už asi dva měsíce se připravuji na přijímací testy a proto hodně běhám, většinou 4x týdně, (2x delší tratě a 2x okolo 2km) a začalo mne bolet podél holení dole na vnitřní straně, dříve jsem takto netrénoval jen třeba 2x týdně po deset let už a problém jsem neměl, doktroka mě poslala na rentgen jestli tam není právě nějaká únavová zlomenina, ale prý je to bez jakýchkoli traumatologických či strukturálních změn, po ortopedické stránce také neshledala žádné problémy, proto bych se rád zeptal jestli víte, co přesně by to mohlo být a jak to mohu vyléčit, když trénovat potřebuji...?


 


děkuji moc

Leoš
Leoš

Dobrý den, rád bych se zeptal na Váš názor, už asi dva měsíce se připravuji na přijímací testy a proto hodně běhám, většinou 4x týdně, (2x delší tratě a 2x okolo 2km) a začalo mne bolet podél holení dole na vnitřní straně, dříve jsem takto netrénoval jen třeba 2x týdně po deset let už a problém jsem neměl, doktroka mě poslala na rentgen jestli tam není právě nějaká únavová zlomenina, ale prý je to bez jakýchkoli traumatologických či strukturálních změn, po ortopedické stránce také neshledala žádné problémy, proto bych se rád zeptal jestli víte, co přesně by to mohlo být a jak to mohu vyléčit, když trénovat potřebuji...?


 


děkuji moc

Leoš
Leoš

Dobrý den, rád bych se zeptal na Váš názor, už asi dva měsíce se připravuji na přijímací testy a proto hodně běhám, většinou 4x týdně, (2x delší tratě a 2x okolo 2km) a začalo mne bolet podél holení dole na vnitřní straně, dříve jsem takto netrénoval jen třeba 2x týdně po deset let už a problém jsem neměl, doktroka mě poslala na rentgen jestli tam není právě nějaká únavová zlomenina, ale prý je to bez jakýchkoli traumatologických či strukturálních změn, po ortopedické stránce také neshledala žádné problémy, proto bych se rád zeptal jestli víte, co přesně by to mohlo být a jak to mohu vyléčit, když trénovat potřebuji...?


 


děkuji moc

Pavel
Pavel

Dobrý den, jsem amatérský běžec, běhám čtyřikrát týdně a na konci srpna mě při běhání začala bolet holeň. Narazil jsem na tento článek https://blog.mutumutu.cz/2018/09/12/blog-jak-poznat-ze-jste-to-s-behanim-prepiskli/ , na základě kterého jsem si dal dva týdny pauzu a pomohlo to. Myslíte, že to stačí? Bojím se, aby se mi bolest holeně nevrátila.

*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 
 +   = 

BĚŽECKÉ ZAJÍMAVOSTI

Hlavní menu

ZAJIMAVE VYBAVENI

● REDAKCE ● REKLAMA ● JAK NAPSAT ČLÁNEK ● PODMÍNKY UŽÍVÁNÍ WEBU

Více obsahu najdete na klasické verzi webu. Fotografie a texty jsou chráněny autorským právem a jejich použití není možné bez svolení autora.

Nahoru na stránku